З мэтай удасканалення форм і метадаў патрыятычнага выхавання вучняў з 01.09.2021 ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі ўводзіцца новая пасада "Кіраўнік па ваенна-патрыятычнаму выхаванню".
Кіраўнік па ваенна-патрыятычнаму выхаванню прымаецца на працу загадам дырэктара ўстановы адукацыі з ліку асоб з правам нашэння ваеннай формы, якія маюць:
вышэйшую адукацыю, вопыт ваеннай службы ва Узброеных сілах Рэспублікі Беларусь, іншых войсках і воінскіх фарміраваннях Рэспублікі Беларусь або тых, хто асвоіў праграмы падрыхтоўкі малодшых камандзіраў і афіцэраў запасу на ваенных кафедрах грамадзянскіх устаноў вышэйшай адукацыі;
вышэйшую адукацыю і перападрыхтоўку па профілях “Педагогіка”, “Педагогіка. Прафесійная адукацыя” і вопыт службы ва Узброеных сілах Рэспублікі Беларусь, у іншых войсках і воінскіх фарміраваннях Рэспублікі Беларусь або тых, хто асвоіў праграмы падрыхтоўкі малодшых камандзіраў і афіцэраў запасу на ваенных кафедрах грамадзянскіх устаноў вышэйшай адукацыі.
Службовыя абавязкі і кваліфікацыйныя патрабаванні ўключаны ў 28 выпуск Адзінага кваліфікацыйнага даведніка пасад служачых "Пасады служачых, занятых у адукацыі", зацверджаны пастановай Міністэрства працы і сацыяльнай абароны Рэспублікі Беларусь ад 29.07.2020 № 69.
Пунктам 12 Агульных палажэнняў устаноўлена, што на пасады служачых у парадку выключэння наймальнік можа прызначыць (прыняць на работу) асоб, адукацыю і (або) стаж работы якіх не адпавядае патрабаванням, прадугледжаным кваліфікацыйнымі характарыстыкамі адпаведнай пасады, калі іншае не ўстаноўлена заканадаўствам. Пры гэтым улічваюцца: узровень і профіль (накірунак) адукацыі работніка, яго спецыяльнасць і кваліфікацыя; спецыяльныя веды і дзелавыя якасці; вопыт работы па адпаведным напрамку дзейнасці; ініцыятыўнае і творчае стаўленне да працы і іншыя фактары.
Умовы аплаты працы кіраўніку па ваенна-патрыятычнаму выхаванню ўстаноўлены пастановай Міністэрства адукацыі ад 03.06.2019 № 71, працягласць асноўнага водпуску – пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 28.01.2020 № 49.
Пры арганізацыі выхаваўчай работы кіраўніку па ваенна-патрыятычнаму выхаванню трэба кіравацца наступнымі дакументамі: Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі, Законам Рэспублікі Беларусь "Аб воінскім абавязку і воінскай службе" (ад 05.11.1992 № 1914-XII), Канцэпцыяй бесперапыннага выхавання дзяцей і , Праграмай бесперапыннага выхавання дзяцей і навучэнскай моладзі на 2021-2025 гг., іншымі нарматыўнымі прававымі актамі, якія рэгламентуюць адукацыйны працэс.
Галоўнай задачай кіраўніка па ваенна-патрыятычнаму выхаванню з'яўляецца арганізацыя і каардынацыя ваенна-патрыятычнага выхавання ва ўстанове агульнай сярэдняй адукацыі, накіраванай на фарміраванне ў вучняў патрыятычнай свядомасці, пачуцця вернасці сваёй Радзіме, гатоўнасці да выканання задач па забеспячэнні абароны Айчыны і авалоданні неабходнымі для гэтага ведамі, уменнямі і навыкамі, а таксама арганізацыя ўзаемадзеяння з усімі патэнцыйнымі суб'ектамі ваенна-патрыятычнага выхавання.
Асноўнымі напрамкамі дзейнасці кіраўніка па ваенна-патрыятычным выхаванні з'яўляюцца:
арганізацыя і правядзенне мерапрыемстваў ваенна-патрыятычнай накіраванасці;
правядзенне прафарыентацыйнай работы з вучнямі для ўсвядомленага выбару імі навучання ў ваенных установах адукацыі;
ажыццяўленне абавязковай падрыхтоўкі дапрызыўнікаў да ваеннай службы ва ўзаемадзеянні з камандзірамі воінскіх часцей, падраздзяленняў, начальнікамі факультэтаў (ваенных кафедр);
ажыццяўленне ўліку ваеннаабавязаных ва ўстанове адукацыі і прадастаўленне справаздач у ваенныя камісарыяты, аказанне дапамогі ваенным камісарыятам у адборы юнакоў для паступлення ў ваенныя ўстановы адукацыі;
каардынацыя работы па пытаннях забеспячэння бяспекі жыццядзейнасці навучэнцаў і інш.
Кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні мае права весці вучэбны прадмет "Дапрызыўная і медыцынская падрыхтоўка", які выкладаецца ў 10-11 класах устаноў агульнай сярэдняй адукацыі ў колькасці 1 гадзіну ў тыдзень, праводзіць вучэбна-палявы збор пасля 10 класа (навучальны прадмет "Дапрызыўная і медыцынская падрыхтоўка» і правядзенне вучэбна-палявога збору прадугледжаны тыпавым вучэбным планам агульнай сярэдняй адукацыі і з'яўляюцца абавязковымі для ўсіх навучэнцаў), факультатыўныя заняткі ваенна-патрыятычнай накіраванасці, такія, як «Гатовы Радзіме служыць», «Юныя абаронцы Айчыны», ажыццяўляць адукацыйны працэс у рамках рэалізацыі адукацыйнай праграмы дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі ваенна-патрыятычнага профілю ў аб'яднаннях па інтарэсах або індывідуальна з улікам узросту навучэнцаў (адукацыйныя вобласці праграмы ваенна-патрыятычнага профілю - "Пошукавікі-даследчыкі" і "Падрыхтоўка да ваеннай службы").
Кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні падпарадкоўваецца непасрэдна намесніку дырэктара па выхаваўчай рабоце. Намесніку дырэктара па выхаваўчай рабоце неабходна ўключыць пытанні разгляду дзейнасці работы па ваенна-патрыятычным выхаванні ў план кантрольных мерапрыемстваў. У рамках установы адукацыі кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні ўзаемадзейнічае з класнымі кіраўнікамі, педагогам-арганізатарам, кіраўніком па фізічным, настаўнікамі фізічнай культуры і здароўя, кіраўніком музея ўстановы адукацыі (пры наяўнасці), а таксама па забеспячэнні бяспекі з адказнай асобай па гэтым пытанні.
Арганізацыя і планаванне дзейнасці кіраўніка па ваенна-патрыятычным выхаванні ажыццяўляецца ў адпаведнасці з гадавым планам работы ўстановы адукацыі, Праграмай бесперапыннага выхавання дзяцей і навучэнскай моладзі на 2021-2025 гг., у якой вызначаны асноўныя рэспубліканскія мерапрыемствы ваенна-патрыятычнай накіраванасці.
Да асноўных форм правядзення мерапрыемстваў па ваенна-патрыятычнаму выхаванню можна аднесці: урокі мужнасці, дні воінскай славы, мерапрыемствы па ўвекавечанні памяці загінуўшых у барацьбе за незалежнасць нашай Радзімы (штогадовая Вахта памяці каля Вечнага агню 9 мая, добраўпарадкаванне воінскіх пахаванняў і інш.), сустрэчы з ветэранамі і аказанне ім шэфскай дапамогі, тэматычныя экскурсіі ў музеі і воінскія часці, прагляд і абмеркаванне кінафільмаў ваеннай тэматыкі, квэст-гульні, спартыўна-масавыя мерапрыемствы (ваенна-спартыўныя гульні «Зарнічка», «Зарніца», спартакіяда дапрызыўнай моладзі) і патрыятычныя праекты і конкурсы, у тым ліку.
Выхаванню ў вучняў гатоўнасці да выканання абавязкаў па абароне Айчыны будзе садзейнічаць удзел у рэспубліканскіх акцыях і мерапрыемствах ваенна-патрыятычнага характару, а таксама ў рэспубліканскай спартакіядзе па праграме зімовага і летняга мнагабор'я "Абароннік Айчыны" сярод юнакоў дапрызыўнага і прызыўнага. комплексу Рэспублікі Беларусь. Таксама ў мэтах павышэння эфектыўнасці выхаваўчай работы і правядзення сумесных мерапрыемстваў кіраўніку па ваенна-патрыятычнаму выхаванню трэба наладзіць супрацоўніцтва з воінскімі часцямі, дзіцячымі і маладзёжнымі грамадскімі аб'яднаннямі (ГА "БРСМ", ГА "БРПА"), ДТСААФ, ветэранскімі аб'яднаннямі, патрыятычнымі.
Кіраўніку па ваенна-патрыятычным выхаванні пры арганізацыі работы рэкамендуецца выкарыстоўваць патэнцыял музеяў устаноў адукацыі, турысцка-краязнаўчай работы (экскурсіі, паходы па месцах баявой славы), пошукавай дзейнасці (збор матэрыялу аб лёсе сваіх продкаў, сваякоў - удзельнікаў Вялікай Айчыннай вайны, збор даных аб ветэранах, якія пражываюць на тэрыторыі раёна, да якога адносіцца ўстанова адукацыі, работа з архіўнымі дакументамі, шэфства над салдацкімі пахаваннямі і помнікамі воінам і інш.).
Пры выбары метадаў і форм арганізацыі работы па ваенна-патрыятычным выхаванні важна ўлічваць узроставыя асаблівасці, узровень фізічнай падрыхтоўкі, схільнасці і інтарэсы навучэнцаў, спецыфіку і месца размяшчэння ўстановы адукацыі. Прыярытэтную ўвагу трэба надаваць выкарыстанню найбольш значных, комплексных доўгачасовых форм ваенна-патрыятычнага выхавання, якія маюць найбольшую эфектыўнасць у падрыхтоўцы да ваеннай службы (месячнікі абаронна-масавай работы, профільныя лагеры ваенна-патрыятычнай накіраванасці, пошукавая дзейнасць, работа з ваенна-патрыятычнымі аб'яднаннямі) , ваенна-спартыўныя гульні і інш.).
Прафесійная арыентацыя навучэнцаў на ўсвядомлены выбар ваеннай прафесіі можа праводзіцца кіраўніком па ваенна-патрыятычным выхаванні па наступных напрамках:
1. Інфармаванне - знаёмства вучняў з ваеннымі і роднаснымі ім грамадзянскімі прафесіямі, воінскімі пасадамі і званнямі, ваеннай формай, патрабаваннямі да асобасных якасцях чалавека і інш.; інфармаванне вучняў аб ваенных навучальных установах Рэспублікі Беларусь (у тым ліку, арганізацыя для навучэнцаў экскурсій у ваенныя навучальныя ўстановы), патрабаваннях да асобасных якасцей ваеннаслужачага і асаблівасцях падрыхтоўкі да службы ва Узброеных Сілах.
2. Кансультаванне - рэкамендацыя старшакласніку спецыяльнасцей і навучальных устаноў з улікам яго прафесійнай накіраванасці. Пры гэтым неабходна ўлічваць асобасныя асаблівасці кожнага вучня, яго інтарэсы і здольнасці, наяўнасць агульнай і ваенна-спартыўнай падрыхтоўкі. Дадзеную дзейнасць рэкамендуецца ажыццяўляць сумесна з педагогамі-псіхолагамі.
Павышэнню эфектыўнасці прафарыентацыйнай работы і фарміраванню ў вучняў пазітыўнага стаўлення да ваеннай службы будзе садзейнічаць супрацоўніцтва з воінскімі часцямі, замацаванымі за ўстановамі адукацыі на аснове заключэння афіцыйных дагавораў. Яно прадугледжвае арганізацыю экскурсій у воінскія часці, правядзенне Дзён адчыненых дзвярэй, Дзён прызыўніка, арганізацыю для навучэнцаў сустрэч з ваеннаслужачымі, круглых сталоў, вечароў пытанняў і адказаў (для азнаямлення навучэнцаў з парадкам праходжання воінскай службы, паступлення ў ваенныя навучальныя ўстановы) і навучанне , сумеснае святкаванне Дня абаронцаў Айчыны і Узброеных Сіл Рэспублікі Беларусь, Дня Перамогі, Дня Незалежнасці Рэспублікі Беларусь, Дня памяці воінаў-інтэрнацыяналістаў, іншых дзяржаўных свят, святочных дзён і памятных дат, сумеснае правядзенне спартыўных мерапрыемстваў.
У рамках дапрызыўнай падрыхтоўкі навучэнцаў кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні арганізуе ўзаемадзеянне з прадстаўнікамі органаў сістэмы нацыянальнай бяспекі (Міністэрства абароны, Міністэрства па надзвычайных сітуацыях, Міністэрства ўнутраных спраў, Дзяржаўны пагранічны камітэт Рэспублікі Беларусь, Следчы камітэт Рэспублікі Беларусь) з мэтай вырашэння наступных пытанняў:
забеспячэнне сродкамі навучання і інвентаром, неабходным для арганізацыі адукацыйнага працэсу па вучэбным прадмеце "Дапрызыўная і медыцынская падрыхтоўка", правядзення спаборніцтваў па ваенна-прыкладных відах спорту і іншых мерапрыемстваў ваенна-патрыятычнай накіраванасці;
арганізацыя і правядзенне вучэбна-палявых збораў з навучэнцамі 10 класаў;
арганізацыя аздараўленчых лагераў (змен) ваенна-патрыятычнага профілю.
Звяртаем увагу, што спецыфіка мерапрыемстваў ваенна-патрыятычнай накіраванасці і падрыхтоўкі да ваеннай службы, якая прадугледжвае дзеянні ў незнаёмым становішчы, пераадоленне цяжкасцяў, выкарыстанне адмысловых навыкаў і ўменняў, патрабуе строгага захавання правіл бяспекі. Кіраўнік па ваенна-патрыятычным выхаванні з'яўляецца адказным за выкананне правіл і норм бяспекі.
З мэтай далучэння навучэнцаў да захавання бяспекі падчас адукацыйнага працэсу і выканання правілаў унутранага распарадку ўстановы адукацыі кіраўніку па ваенна-патрыятычным выхаванні трэба ўключыцца ў работу па няўхільным выкананні патрабаванняў карыстання мабільнымі сродкамі сувязі ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі ў адпаведнасці з Загадам Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 14.03.2019 года №156 «Аб мерах, накіраваных на ўдасканаленне дзейнасці па забеспячэнні бяспечных умоў знаходжання навучэнцаў ва ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі». Рэкамендуецца запланаваць розныя мерапрыемствы, накіраваныя на выхаванне культуры выкарыстання мабільных сродкаў і мінімізацыю іх шкоднага ўздзеяння на які расце арганізм непаўналетніх. Гэта могуць быць сустрэчы з медработнікамі, прафілактычныя гутаркі, інтэрактыўныя гульні, віктарыны, квэсты з выкарыстаннем патэнцыялу інфармацыйных і класных гадзіннікаў.
разгарнуць » / « згарнуць